Afgelopen vrijdag publiceerde NRC een lijst van 50 boeken. Het zou gaan om dé boeken van de afgelopen vijf jaar. Ah, spannend. Voorts werd de vraag gesteld: Hoeveel heeft u er gelezen? Een beetje liefhebber gaat terstond tellen. Hoe was het gesteld met mijn literair NRC-gehalte? Slecht. Heel slecht. Van de stapels boeken die ik de laatste vijf jaar gelezen heb, waren slechts negen tot de verheven lijst doorgedrongen. Bij nadere inspectie bleek de lijst voornamelijk uit mannen te bestaan. Vreemd. Waar waren alle vrouwelijke auteurs gebleven? Dit was meer mensen opgevallen, getuige de vandaag verschenen Nieuwe Lijst, initiatief van Cathelijne Esser, Michelle van Dijk, Jacqueline Smit en Ingrid Meurs. Een geheel herziene lijst. Mét vrouwen. Zonder Stoner (1965). De Nieuwe Lijst betekent voor mij persoonlijk een nieuwe kans. Nog eens tellen. Enthousiast en vol verwachting. Schrik, nu kom ik zelfs niet verder dan vijf. Wat erg! Ook op mijn literatuurlijst prijken blijkbaar voornamelijk mannelijke schrijvers. Ik moet dus niet alleen nóg meer lezen, ik moet vooral meer vróuwen lezen. Ik beloof genadeloze en eeuwigdurende verbetering, op één voorwaarde. Dat meneer Knausgård ook in De Nieuwe Lijst zijn verdiende plaats krijgt. Tussen de vrouwen. De Nieuwe Lijst
1. Chimamanda Ngozi Adichie – Het ding om je hals 2. Kate Atkinson – Leven na leven 3. Margaret Atwood – Het jaar van de vloed 4. Julian Barnes – Alsof het voorbij is 5. Hanna Bervoets – Lieve Céline, Opzij Literatuurprijs 2012 6. Peter Buwalda – Bonita Avenue 7. A.S. Byatt – Het boek van de kinderen 8. Saskia de Coster – Wij en ik 9. Lydia Davis – Bezoek aan haar man, Man Booker Prize International 2013 10. Emma Donoghue – Kamer 11. Jessica Durlacher – De held, Opzij Literatuurprijs 2010 12. Jennifer Egan – Bezoek van de knokploeg (‘Terecht nu al als een literair hoogtepunt van 2011 gezien.’ – NRC Handelsblad) 13. Anna Enquist – De verdovers 14. Jonathan Franzen – Vrijheid 15. Almudena Grandes – Het ijzig hart 16. Esther Gerritsen – Dorst 17. Elke Geurts – Lastmens 18. Paolo Giordano – De eenzaamheid van de priemgetallen 19. A. F. Th van der Heijden – Tonio 20. Sanneke van Hassel – Nest 21. Alice Hoffman – De duivenhoudsters 22. A.M. Homes – Vergeef ons 23. Nadine Gordimer – Een tijd als nooit tevoren 24. Michel Houellebecq – De kaart en het gebied 25. Mensje van Keulen – Liefde heeft geen hersens 26. Barbara Kingsolver – Vlieggedrag 27. Herman Koch – Het diner 28. Nicole Krauss – Het grote huis 29. Antjie Krog – Niets liever dan zwart 30. Jhumpa Lahiri – Twee broers, shortlist The Man Booker Prize 2013 31. Tom Lanoye – Sprakeloos 32. Joke van Leeuwen – Feest van het begin, Ako Literatuurprijs 2013 33. Hilary Mantel – Wolf Hall, Man Booker Prize 2009 34. Marente de Moor – De Nederlandse maagd, Ako Literatuurprijs 2011 35. Margriet de Moor – De schilder en het meisje 36. Herta Müller – Lage streken, Nobelprijs voor de literatuur 2009 37. Alice Munro – De liefde van een goede vrouw, Nobelprijs voor de literatuur 2013 38. Téa Obreht – De tijgervrouw van Galina, Orange Prize 39. Rascha Peper – Vossenblond 40. Wanda Reisel – Plattegrond van een jeugd 41. Judith Schalansky – De lessen van mevrouw Lohmark 42. Zadie Smith – NW 43. Donna Tartt – Het puttertje 44. Franca Treur – Dorsvloer vol confetti 45. Carolina Trujillo – De terugkeer van Lupe García, BNG Nieuwe Literatuurprijs 2010 46. Manon Uphoff – De ochtend valt, Opzij Literatuurprijs 2013 47. Annelies Verbeke – Vissen redden 48. Tommy Wieringa – Dit zijn de namen 49. Jeanette Winterson – De schemerpoort 50. Juli Zeh – Nultijd
0 Comments
Leave a Reply. |
JES' BLOGIk schrijf. Archief
January 2019
|